Quantcast
Browse latest Browse all 2

Første skoledag

$

Så er jeg officielt skolepige – og ikke bare ”1. maj barn”. Og det er altså ret sejt, for det har jeg haft glædet mig til rigtig længe.

Inden jeg kunne starte i 0. klasse, skulle jeg dog lige have ”overstået” resten af sommerferien først. Den sidste dag i juli måned var samtidig også den sidste dag, hvor jeg skulle være i SFO inden vores ferie.

Her var vi på stranden, hvilket var ret sjovt – bortset fra at vi ikke måtte gå særlig langt ud, når vi skulle bade. Da jeg kom hjem fra SFO’en, legede jeg med de andre. Og Vilde og jeg fik også lov til at spise aftensmad med dem nede i gården, mens mor og far havde travlt med at pakke.

Fredag morgen blev jeg så vækket kl. 4.20. Og et kvarter senere sad vi i en taxa på vej til lufthavnen – hvorfra vi skulle flyve på charterferie til Mallorca.

Selve flyveturen gik fint nok med iPad og tegning – selvom jeg dog var ved at blive ret utålmodig til sidst. Da vi havde fået vores bagage, var det videre i bus – hvor jeg faldt i søvn. Så den del af turen virkede ikke så lang.

Vores hotelværelse bestod af to rum, hvor Vilde og jeg sov i køjeseng i det ene rum, og mor og far sov i det andet.

Vilde og jeg var helt klar til at bade, men inden vi kunne det, skulle vi lige have lidt frokost. Efterfølgende var vi så også ved poolen resten af dagen. Og det var super fedt, fordi poolområdet var rigtig stort med pools i alle størrelser og former.

En af de sjoveste var en pool med en stor tønde, der vippede rundt en gang imellem – hvorefter der røg en masse vand ned i hovedet på dem, som stod nedenunder. Her galt det så om at time det så godt, at man stod klar, når den tippede.

Lige inden vi skulle op, startede bamseparaden. Og så fik jeg krammet alle fire bamser (Bamse, Ulven, Lille Hop og Ole Opfinder) flere gange. Derefter var det tid til aftensmad (og kage og is). Og kl. 20 lå vi i vores seng – meget trætte efter en lang dag.

Næste morgen vågnede jeg kl. 6.20 og begyndte at viske med Vilde – som jeg måske fik vækket. Senere gik jeg ind til far og mor i det andet værelse. Her kunne vi høre Vilde rumstere – og så sagde jeg ”nå, nu er Vilde også vågnet”. Men mor og far havde vist hørt os ligge og snakke, så jeg var gennemskuet.

Efter morgenmaden skulle jeg i Bamseklub – for 4. gang på en ferie. Denne gang var det dog lidt anderledes, da Vilde også var blevet stor nok til at være med. Her skulle vi være indianere og cowboyer – og var på skattejagt, hvor jeg holdt Vilde i hånden.

Da vi blev hentet igen af mor og far, var vi i poolen lidt tid. Bagefter fik vi en let frokost, og så var det endnu en gang tid til at bade – hvor jeg legede lidt med en dansk pige, som desværre skulle hjem til Danmark om aftenen.

Dagen sluttede endnu en gang med aftensmad – efterfulgt af kage og is. Og så lå vi i vores senge kl. 20.

De næste dage var nogenlunde på samme måde. Først spiste vi morgenmad (efter at være vågnet omkring kl. 7), og derefter var vi i Bamseklub. Her var vi læger en dag, som skulle helbrede vores bamser. En anden dag var vi sørøvere, som skulle finde en skat. Og den sidste dag skulle vi finde gulerødder til Lille Hop.

Efter Bamseklubben badede vi i poolen og spiste frokost. En dag var vi ude at sejle på vandcykel (med en rutsjebane på), og en anden dag lejede vi en stor cykel med fire sæder. Så kunne mor og far træde i pedalerne, mens Vilde og jeg sad og kiggede foran.

Nogle af aftenerne fik vi lov til at se show efter aftensmaden – og så kom vi lidt senere i seng. En af aftenerne var jeg endda med i showet – kaldet Bamse Stars.

Vi havde øvet om eftermiddagen med en guide, og om aftenen skulle jeg så danse sammen med ni andre børn – og skildpadden Ole Opfinder. Jeg var lidt betænkelig, for det var trods alt første gang, at jeg skulle stå på en scene. Men da vi først startede, var det helt ok – og jeg gav den rigtig gas og svingede med de udleverede tørklæder. Og mor og far var vist ret stolte.

Tirsdag var Vilde og jeg ikke i Bamseklub, så her var dagen lidt anderledes. I stedet tog vi på en guidet udflugt rundt på Mallorca. Efter morgenmaden blev vi hentet af en bus og kørte rundt på nogle andre hoteller for at hente gæster.

Derefter kørte vi til en lille, hyggelig bjerglandsby, hvor vi bl.a. fik en is. Da vi kørte derfra, faldt jeg i søvn i bussen – og blev først vækket, da vi var fremme ved en anden by ved vandet. Her spiste vi frokost (og is), inden vi skulle til det sidste stop, hvorfra vi skulle med et turisttog.

Togturen var som sådan flot nok, men jeg var nu mere interesseret i at spille på mors iPhone. Så det var ikke så meget, som jeg så. Herefter var det tilbage i bus til vores hotel – lige tids nok til, at vi kunne nå at bade lidt inden aftensmaden.

Om torsdagen, der var vores sidste hele dag på ferien, havde far fødselsdag. Så inden morgenmaden fik han lige gaver fra Vilde og jeg. Bagefter var vi i Bamseklub for sidste gang, og så var det ellers tid til at få badet en hel masse.

Aftensmaden blev spist på en anden restaurant end de andre aftener. Mens mor og far spiste færdig, kunne vi lege på en legeplads lige i nærheden. Og bagefter var der bamseshow, inden vi skulle sove.

Fredag morgen blev vi vækket af mor og far, for vi skulle ret tidligt med bus mod lufthavnen – og gerne have morgenmad inden.

Hjemrejsen gik fint med bus, fly og til sidst taxa. Vi var da også kun lige kommet indenfor døren, før jeg var i gården for at lege med Olivia. Senere var hun oppe hos os, hvor vi lavede perler og så tv. Om aftenen spiste vi fredagsslik – og så sov jeg ellers allerede kl. 19.20.

Weekenden, inden jeg skulle starte i skole, var ret travl. Lørdag formiddag var vi godt nok hjemme, men kl. 13.30 skulle vi til fars kusine Evas fødselsdag i Vanløse. Egentlig skulle vi have cyklet, men det begyndte at regne meget, så i sidste øjeblik måtte vi hoppe på en bus i stedet.

Fødselsdagen blev holdt på en italiensk restaurant. Her startede vi med en voksenforret, men så fik vi til gengæld spaghetti og kødsovs til hovedret – og en stor isdessert, som de voksne vist blev en smule misundelige på. Den smagte nu også ret godt, og efter at have spist hele min egen, fik jeg resten af Vildes.

Frokosten tog ret lang tid, men heldigvis havde fars anden kusine Birgitte både Laura og Jakob med, som jeg kendte fra fars morbror Eriks fødselsdag. Så der gik da heller ikke lang tid, før vi var i gang med at lege. Og jeg havde også både tegneting og iPad med, så tiden gik faktisk hurtigt nok.

Efter vi havde spist, gik jeg med Eva, Laura og Jakob for at hente Evas og Renés to hunde hos dem. Og efter vi havde været tilbage på restauranten lidt tid, gik hele selskabet tilbage til Evas og Renés hus. Her var vi hele aftenen, og jeg blev da også lagt til at sove på en sofa – og båret ud i en taxa, da vi skulle hjem.

Søndag formiddag tog mor først til Anjas fødselsdag. Og efter at have pakket gave ind og skrevet kort, fulgte far mig over til Rosa, som holdt fødselsdag. Her bl.a. Olivia og Ellinor også – og nogle andre piger, som jeg ikke kendte.

Det var en rigtig hyggelig dag, hvor vi først legede ”den som flaskehalsen peger på” om rækkefølgen for gaveudpakning. Bagefter lavede selv vores egne minilagkager – som jeg spiste den hele af (som den eneste). Senere var vi også på skattejagt både i gården, i kælderen og på loftet. Det var rigtig skægt.

Inden vi skulle hjem, kom far over sammen med Vilde. Og resten af dagen var vi i gården og hos os.

Mandag morgen var der så almindelig SFO for sidste gang. For mens alle andre klasser startede efter sommerferie om mandagen, skulle vi vente til tirsdag. Men det var nu også fint nok, for så kunne jeg lige nå at lege med de andre igen.

Tirsdag var så den store dag, som jeg havde ventet på i lang tid – første skoledag, hvor jeg skulle starte i 0. klasse (eller børnehaveklasse, som det jo også hedder).

Far afleverede Vilde i børnehaven, og da han kom hjem igen, gik mor, far og jeg mod skolen – hvor jeg fik lov til at tage min nye skoletaske med for første gang. Lige udenfor vores opgang kom både Olivia og Rosa (og deres forældre), og så kunne vi følges til skolen – efter de havde taget fotos af os.

I skolegården stod alle 3. klasserne klar med flag i en lang række foran indgangen. Så her skulle vi gå igennem, mens de flagede for os. Det var lidt overvældende, så jeg gik sammen med mor.

Dagen startede i multisalen med lidt snak og sang fra 3. klasserne, inden vi blev kaldt op i grupper (efter hvilken gruppe, som vi hører til). Så da der blev sagt ”Neptun”, kom jeg op og fik et flag, mens alle forældrene klappede.

Herefter blev vi fulgt op i vores klasseværelse, hvor der var et navneskilt, et flag og et æble på vores plads. Heldigvis kendte jeg jo de andre fra SFO’en. Og Ellinors gruppe skulle også være sammen med os, så det var ok. Mor og far var der også de først ti minutter, hvor de kunne tage nogle flere fotos.

Mens alle forældrene var i multisalen igen for at få flere informationer, læste vores lære en historie om Alfons Åberg, der også skulle starte i skole. Bagefter skulle vi tegne lidt, og så var første skoledag forbi – og vores forældre kunne hente os.

Bagefter var vi ovre i Lanbohøjskolens Have, hvor vi spiste frokost i Væksthuset sammen med Olivia, Rosa, Ellinor, Zandra, Rie og Mette. Far var der også lidt, inden han tog på arbejde.

Resten af dagen legede jeg i gården og hos os sammen med de andre. Og det blev ikke sent, før jeg lå i min seng – godt træt efter en lang men spændende dag.

Den første uge i skole er gået rigtig fint. Mor og far skal vist lige vænne sig til, at jeg nu skal være der klokken otte – men jeg er nu kommet i god tid alle dagene. Til gengæld er jeg rigtig træt, når min dag er slut omkring kl. 15, så jeg orker ikke at fortælle så meget om, hvad vi laver.

Og i virkeligheden er det ikke så meget anderledes end SFO – bortset fra at vi skal lave nogle faste ting på nogle bestemte tidspunkter. Og vi skal også være mere på vores pladser. Her har vi bl.a. hørt historie, snakket om forskellige oplevelser og både tegnet Alfons Åberg og sommerfugle.

Vi har også været lidt rundt og set bl.a. tandlægen, sundhedsplejersken, multimedierummet og kontoret. Og så har vi også haft idræt. Så der er sket rigtig meget nyt.

Derfor var jeg også godt træt fredag eftermiddag – og lavede nok også lidt mere ballade end normalt. Det hjalp dog lidt at slappe af foran tv’et med fredagsslik og Disneysjov.

Lørdag formiddag var vi hjemme, og til frokost var vi på Wokshop for at spise. Sidst på eftermiddagen var jeg i gården, hvor Rosa kom ned for at lege. Om aftenen var der sommerfest, og selvom vejret ikke var specielt godt, var det en hyggelig aften – så hyggelig at jeg først var i seng kl. 22.

I går formiddags tog far mig med ud at klatre i en klatrehal sammen med Rosa – og Peter og Anna. Det var rigtig sjovt og noget, som jeg gerne vil prøve igen. Resten af dagen legede jeg med Rosa – og spiste pandekager. Først var vi hos os, hvor vi så tv, og senere var vi hos Rosa helt til det var aftensmadtid.

Og så var jeg ellers tidlig i seng – så jeg kunne få en ordentlig nattesøvn, inden jeg igen skulle i skole her mandag morgen.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 2

Latest Images

Trending Articles

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Knabstrup krus landmand serie

Tebreve med hæklede blomster

Flandre Scarlet (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Cat & Nazrin (Touhou)

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)

Hachikuji Mayoi (Bakemonogatari)

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

NMB48 – Bokura no Eureka (Dance Version) [2013.06.19]

Patchouli Knowledge Cooking (Touhou)

Minami Kotori? (Ai Mai Mi)

Dance

Mushroom Dance

Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Misaka Mikoto (Toaru kagaku no railgun)

Byttes: Onken Focal (Højttalere)